Povežite se s nama

Auto moto

Da se podsjetimo: Kako se vozi u kružnom toku?

Ko ima prednost u kružnom toku? Šta ako ulazni put ima jednu traku, kružni tok tri, a izlazni put dve trake? Da li onaj u unutrašnjoj traci kružnog toka ima prednost u odnosu na onoga u srednjoj ili spoljašnjoj traci kružnog toga, ima li pravo da ga „iseče“ i izađe gde poželi? Ovo su samo neka od pitanja kojima se bavio sajt Polovni automobili u tekstu o vožnji automobila kroz kružni tok.

Na našim saobraćajnicama donedavno nije bilo mnogo kružnih tokova, pa vozači, osim u teoriji u auto-školama (izuzimajući Beograd), nisu imali mogućnosti da se u praksi upoznaju sa kretanjem kroz kružne tokove, bilo tokom obuke ili kasnije kada polože vozački ispit.

Verovatno je to jedan od razloga zbog čega mnogi od nas ne poznaju najbolje pravila vožnje kroz ovakav tip raskrsnica, pa zato i dolazi do opasnih situacija.

Teorija se brzo zaboravlja, ako se ne vežba u praksi. Zato oni koji polože vozački ispit, a zatim ne voze godinama, kada treba da ponovo sednu za volan često uzimaju dopunske časove vožnje da bi se podsetili obuke. 

Tekst koji sledi napisan je banalizovano i maksimalno uprošćeno, da bi ga pročitao što veći broj vozača. Zato ćemo zanemariti kritike po pitanju nestručnih izraza – cilj je da što više ljudi shvati bar osnovna pravila ponašanja u kružnom toku.

Kako da vozim u kružnom toku?

Ovo su „bukvalizovana“ pravila, koja treba pratiš da se ne bi sudario u kružnom toku:

Pravilo br. 1: Onaj ko je već u kružnom toku ima prednost u odnosu na onoga ko je van kružnog toka, a to je regulisano i saobraćajnim znacima ispred ulaza u kružni tok (važi samo za kružne tokove gde na svakom ulazu postoji trougao – a takvi su u Srbiji u većini).

Pravilo br. 2: Automobil u unutrašnjoj traci kružnog toka nema prednost u odnosu na vozilo u spoljašnjoj traci kružnog toka (kada je u pitanju kružni tok sa više traka). Da pojasnimo – ne smeš iz krajnje unutrašnje trake (uz ostrvo) da isečeš sve ostale u kružnom toku da bi izašao tamo gde ti odgovara. Dakle, onaj ko izlazi iz kružnog toka nema prednost u odnosu na one koji takođe kruže u spoljašnjim trakama kružnog toka. Da još malo pojasnimo – govorimo samo o vozilima koja se već nalaze u kružnom toku – oni iz unutrašnjih traka nemaju prednost u odnosu na one u spoljašnjim trakama. Govorimo o samom kružnom toku – ne o prilaznim ulicama/putevima. Ako onaj iz unutrašnje kružne trake odluči da izađe iz kružnog toka, on ne sme da „iseče“ onog u spoljašnoj kružnoj traci, već mora da ga propusti kao da je u pitanju klasično prestrojavanje na putu sa dve trake i to uz davanje migavca i trudeći se da ne izazove udes. Potpuno isto kao da voze na običnom putu sa dve ili tri trake. Naglašavamo – prednost uvek ima vozilo koje nastavlja kretanje trakom u kojoj se nalazi! Zašto ponavljamo istu stvar pet puta? Zato što vozači koji ne znaju ovo pravilo svakodnevno izazivaju incidente.

Pravilo br. 3: Tramvaj uvek ima prednost. Uvek.

Pravilo br. 4: Izaberi odgovarajuću traku pre nego uđeš u kružni tok. Ukoliko se kružnom toku približavaš putem sa više traka, takođe treba primenjivati logiku koju bi primenio u slučaju da je reč o klasičnoj raskrsnici. Dakle, ukoliko izlaziš na prvom isključenju trebalo bi da u kružni tok uđeš desnom trakom i pratiš spoljašnju traku kružnog toka do isključenja. Ukoliko izlaziš na poslednjem isključenju, trebalo bi da iz leve trake uđeš u unutrašnju traku kružnog toka i zatim se prestrojiš na vreme pred izlazak. Međutim, nije protiv propisa ni da se direktno uključiš u spoljašnju traku i da njome ideš do željenog isključenja… Istina, tako blokiraš druga vozila koja žele da uđu u kružni tok.

Pravilo br. 5: Odluči gde izlaziš iz kružnog toka pre nego što uđeš u njega.

Pravilo br. 6: Da li smem da se vozim u krug više puta dok ne ugrabim situaciju da izađem iz kružnog toka ukoliko se nalazim u unutrašnoj traci, a u spoljašnjoj je gužva? Ovo nije definisano propisima, tako da je odgovor – DA. Inače, postoje dva mišljenja po pitanju toga šta je bezbednije:

1. treba se zaustaviti i onda se „probijati“ ka svom izlazu

2. treba napraviti još jedan krug i za to vreme uhvatiti priliku za prestrojavanje.

Obe „taktike“ imaju svoje mane i prednosti, i treba ih primenjivati u skladu sa trenutnom situacijom u kružnom toku.

Pravilo br. 7: Koristi migavac – ručica s leve strane volana, uz pomoć koje pokazuješ drugim vozačima kuda planiraš da ideš. Zato se i zove pokazivač pravca! Koristi migavac i kada izlaziš iz kružnog toka i kada se prestrojavaš iz trake u traku samog kružnog toka.

Prilikom ulaska u kružni tok ne moraš da ga koristiš, pošto je tvoj budući smer kretanja jasan. To nije nikakva moda ili naređenje neke zle državne agencije – kada daš migavac, daješ mogućnost drugim vozačima da na vreme odreaguju, da brže i bezbednije prođu kružni tok.

Kada bi se svi vozači ponašali normalno i redovno koristili migavac, saobraćaj bi generalno tekao mnogo brže i sa manje stresnih situacija.

Pravilo br. 8: Saobraćajac u kružnom toku – kada se on pojavi, moraš da poštuješ njegove naredbe.

Biranje trake

Biranje trake u kružnom toku sa više traka zavisi od sledećeg:

1. Da li je kružni tok sa jednom, dve ili tri trake?
2. Da li mu prilazite putem sa jednom ili dve trake?
3. Da li se isključujete na put sa jednom ili dve trake?
4. Da li je tolika gužva u saobraćaju da morate da koristite svaki delić slobodnog prostora?
5. I tako dalje…

Slika ispod prilično jasno sve govori, tako da smatramo da nije potrebno objašnjenje.

.

Šta znače saobraćajni znaci ispred kružnog toka?

Kružni tok je regulisan saobraćajnim znakovima, ali postoje i kružni tokovi bez saobraćajnih znakova, mada su ekstremno retki. Krenimo od ovih prvih.

Ispred ulaska na kružni tok postavlja se saobraćajni znak „ukrštanje sa putem sa prvenstvom prolaza“ – prepozantljiv „obrnuti“ trougao. Ovaj znak ti jasno kaže da vozila u kružnom toku imaju prednost u odnosu na vas koji se uključujete u kružni tok. Dakle, prednost uvek ima onaj ko se nalazi u kružnom toku.

Da nailaziš na kružni tok najavljuje ti i plavi okrugli znak sa tri bele strelice postavljene u smeru suprotnom od kretanja kazaljki na satu. Međutim, ako ispred kružnog toka nema saobraćajnih znakova, onda važe uobičajena pravila saobraćaja kao i na svakoj drugoj raskrsnici, tj. pravilo desne strane.

U ovom slučaju, dakle – ako nema crveno-belog trougla, prednost ima vozilo koje dolazi sa desne strane, što znači da ima prednost u odnosu na onoga ko se već nalazi u kružnom toku. Ponavljamo – ovakvi kružni tokovi su veoma retki, ali ipak negde možete da naiđete na njih.

Izvor: Polovni automobili; Autor: Dragan Romčević 

Nastavite čitati
Reklama
Ostavite komentar

Medion.ba

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Gradovi4 sedmice prije

Kristijan Golubovic se oglasio iz zatvora-Ivan Mitrovic Biza i taj neki Cufta su za mene anonimusu ali ako zele da ih bijem..Tuci cu ih (VIDEO)

Banja Luka4 sedmice prije

Milorad Dodik-Dzamije treba sve srusiti u Republici Srpskoj nama Srbima smeta ezan koji se cuje u 5 ujutro.Postujem ja to ali neka ga nose sebi (VIDEO)

Bijeljina3 sedmice prije

Srbija krivi Ramiza Delalica cela za pocetak rata u Bosni.On je dolio vatru na ulje on je jedini krivac rata u BIH pogledajte kako je Ramiz likvidirao Srpskog svata i ranio popa (VIDEO)

Mostar4 sedmice prije

Slucajni prolaznik plaže napao turiste, Ovdje se neces okupat dok sam ja ziv past ce mrtva glava ja sam se za ovo borijo bolan ali nije očekivao ovakav epilog (VIDEO)

Banja Luka4 sedmice prije

Dodik najavio rat i izvrijedjao Muslimane Hodza iz Dzamije Arlauce ne mogu da spavam ja to necu “Republika Srpska i Srbija će uskoro biti jedna država!”Bosna je najveca laz sto postoji i ja je ne volim i ne mogu pogledati ocima (VIDEO)

Trebinje3 sedmice prije

Dok ljudi na Balkanu Umiru od Gladi Krusevacki Don Ivan Mitrovic Distrojer pali novcanice od 100 Eura i izaziva Kristijana na fer borbu a nudi mu i pare (VIDEO)

Mostar3 sedmice prije

Putin odobrio zakon: Žena ima pravo da ubije čoveka koji ju je silovao!

Mostar3 sedmice prije

Njemu niko ne smije na crtu: Ovo je najjači čovjek na svijetu.Mcgregor ga se plasi a i Kristijan Golubovic (video)

Bihać3 sedmice prije

I Dejvid Koperfild mu zavidi Mađioničar iz Tešnja osvaja svijet : Tragični životni put ga nije spriječio da napravi čudo!

Tuzla3 sedmice prije

Nevjerovatno-Ivan Mitrovic iz Krusevca polomio tri crijepa jednim udarcem i porucio Veljko Raznatovic Kristijan Golubovic polomit cu i vas ovako (VIDEO)

Vijesti

Bosna i Hercegovina2 dana prije

Životna priča Edina Džeke: U ratnom Sarajevu se kacio za tramvaje nekad nije jeo po 3 dana naučio je preživljavati, a milijuni i slava nisu ga promijenili

Kada najpoznatiji bosanskohercegovački nogometaš Edin Džeko jednog dana završi igračku karijeru, njegova životna priča i put prema statusu rimskog imperatora...

Vijesti2 dana prije

Arapski Emirati na nogama.Fikret Čaušević iz Bihaća: napravio motor koji ide na jestivo ulje.Porucio BIH ce biti jaca od Njemacke i Svicarske sa mojim patentom (VIDEO)

Fikret Čaušević iz Bihaća već tri godine umjesto nafte u svog Mercedesa sipa obično jestivo ulje. Ideju o alternativnom rješenjau...

Biznis i ekonomija7 dana prije

Izabrali putnici: Bosna i Hercegovina proglasena najljepšom zemljom u Europi.A Vrelo Bosne i Stari Most najposjecenije

Da se Hrvatska može pohvaliti prelijepim krajolicima, prepoznali su i čitatelji portala Roughguides.com. Kako bi proslavili izdavanje svog vodiča “Rough...

Vijesti1 sedmica prije

Divljaju, pretječu na punoj liniji, voze kroz crveno i 200 kilometara na sat

Na uglavnom lošim i nepreglednim bh. saobraćajnicama, koje su rizične i onda kada se vozi 60 kilometara na sat, redovno...

Vijesti1 sedmica prije

PRIŠAO JE I PLJUNUO ADVOKATA U LICE, DVIJE NEDJELJE POSLIJE JE UBIJEN! Otkriveno šta se dogodilo u voždovačkom kafiću 15 dana prije LIKVIDACIJE!

Dvije nedjelje prije ubistva, pripadnici kavačkog kriminalnog klana ozbiljno su zaprijetili advokatu Dragoslavu Miši Ognjanoviću (57) nakon slučajnog susreta u...

Facebook




Popularno

>